Bratislava Marathon 2012 alebo asfaltové šialenstvo Bratislavy

Tým z vás, ktorí nejaký ten rok v Bratislave už prebývajú je pojem bratislavský maratón dostatočne známy, či už je to vo forme dopravných obmedzení a výluk v premávke mestskej hromadnej dopravy alebo množstve bežcov brázdiacich bratislavský asfalt, ktorí si v konkurencii vyše 7100 podobne zmýšlajúcich športuodovzdaných jednotlivcov merajú svoju fyzickú a psychickú kondíciu.

Bežecký šport ako jeden z mála športov, ktorý sa dá praktizovať skoro všade s minimálnymi vstupnými nákladmi zažíva vďaka jeho komercionalizácii veľký rozmach a teší sa tak čoraz väčšej popularite. Firmy vyrábajúce športové oblečenie, obuv a doplnky predbiehajúce sa vo vývoji pohodlných vzdušných materiálov sa nás dennodenne snažia presvedčiť o kvalite a častokrát o nevyhnutnosti mať práve ten ich výrobok.

Určite ste sa už v minulosti raz či viackrát rozhodli, že začnete behať – či už s cieľom schudnúť alebo kvôli vylepšeniu svojej kondície. Predpokladám, že prvá prekážka na ktorú ste narazili, bola že nemáte tenisky alebo že si nemáte na seba čo obliecť. Preto prvým krokom v budovaní lepšej kondície bol štafetový beh po sieti športových obchodov.

Po namáhavej atletickej disiplíne a večeri v McDonalde ste si spokojne priniesli nákup domov s tým že nasledujúci deň po práci vám nič nebude brániť v tom aby ste sa naplno mohli začať venovať behu. Ten dážď ktorý neustával najbližšie dva týždne však nikto nemohol predpokladať a tak sa z nepremokavých bežeckých nohavíc so špeciálnou termovrstvou stali „domáce nohavice“, mimochodom veľmi pohodlné na sledovanie televízie.

Bežecké topánky kombinujúce perforovanú podrážku s maximálnym gripom tlmiacim nárazy a mechanizmom pre lepšiu adaptáciu k terénu vás sprevádzajú na ceste do práce ako aj na každodenné nákupy pričom všetky tieto prednosti náležite oceňujete.

Ešteže ste si nekúpili ten senzor odbehnutých kilometrov pripojiteľný k vášmu iPhone-u, ktorý následne zdieľa odbehnuté trate vrátane kilo-/-metrov/-joulou s vašimi kamarátmi a kamarátkami (hypermarket -> drogéria -> food court -> benzínka -> domov ).

Ak ste sa našli v predchádzajúcich riadkoch, Bratislavský maratón pravdepodobne už nestihnete – minimánle nie ako účastník. Našťastie je to podujatie komerčného charakteru, myslelo sa aj na pasívnych bežcov. Bohatý sprievodný program už od piatku určite zaplní promenádu Eurovea Galerie množstvom návštevníkov, o ktorých zábavu sa budú starať okrem iných DJ Milan Lieskovsky, Hex, Majk Spirit, tanečná skupina The Pastels.

Rodným Bratislavčanom, ktorí neodišli v piatok domov na východ bratislavská Eurovea vďaka svojej ideálnej polohe medzi oboma mostami a dostatočným otvoreným priestranstvom tak ponúkne miesto na sledovanie štartu, cieľa viac ako 7100 vytrvalcov ako aj sprievodných kultúrno-spoločenských akcií. Ak vás omrzí kultúra môžete si doplniť šatník o jarné modely športového oblečenia, určite budú mať pre návštevníkov pripravené špeciálne maratónske zľavy!

Posledný ročník ktorého som sa pasívne (v začiatkoch mojej ) zúčastnil bol v roku 2010, kedy centrum maratónu bolo pred Slovenským národným divadlom na Hviezdoslavovom námestí a okruh polmaratónu pretínal Dunaj cez Nový most (Most SNP) a Starý most. Vďaka „neutíchajúcim prácam“ na Starom moste od Januára 2009, to pre maratón od minulého roku znamenalo presmerovanie trasy na Most Apollo.

Takmer 17km okruh Bratislavou budú maratónci absolvovať dvakrát, polmaratónci pobežia po prvom kole uličkami starého mesta a svoje trápenie ukončia opäť na nábreží. Inline korčuliari začnú 15 minút pred štartom hlavných kategórií. Kompletné portfólio behov dopĺňa trať hobby (4.2km) a desiatka (10km) vinúce sa cez Nový most a Starý most ako aj najkratšie traťe v okolí Galérie Eurovea pre najmenších (300m resp. 800m).

Netrúfam si odhadnúť čím tento ročník bude výnimočný, rekordnou účasťou určite áno, vďaka nej však aj náklady na celé podujatie išli smerom nahor. Štartovné pokrývajúce iba časť celkových nákladov tak prenecháva dostatočný priestor sponzorom, ktorých bolo súdiac podľa obsahu balíčkov pre bežcov neúrekom.

Napokon sme si tak všetci za tento maratón priplatili či už kúpou tenisiek alebo oblečenia v niektorom zo značkových obchodov. Logá týchto spoločností na tomto podujatí zaručene nebudú chýbať.